Nastava traje tokom cele godine. Školski kursevi traju od septembra do juna. Formalni upisni rokovi su septembar i januar, ali se dete može pridružiti u bilo kom trenutku trajanja kursa ukoliko u grupi ima mesta. Letnji kursevi traju tokom juna, jula i avgusta. Nastava se organizuje dva puta nedeljno u trajanju od 45 minuta. Svako dete pre ostvarenog upisa ima pravo na besplatan probni čas. Broj dece u grupama je 4-10, jer se ovim obimom grupe obezbeđuje individualan pristup svakom detetu.
Imajući sve ovo u vidu, profesori u našoj školi drže nastavu engleskog u skladu sa metodološkim načelima koja važe za učenike mlađeg uzrasta. Ilustracije radi, većina aktivnosti za mlađu decu obuhvata pokret i uključuje čula, koriste se razni predmeti i slike, obilje muzike, priča i slikovnica i video materijala. Radi održavanja pažnje i bolje koncentracije često se menja tempo, intonacija, kao i same nastavne aktivnosti (‘listen and do’ aktivnosti, ilustrovanje i bojenje, ponavljanje rima, pesmica, slušanje priča, gluma sa maskotama i drugo). Međutim, važno je i uspostavljanje određenih rutina, odnosno, ponavljanih aktivnosti koje deci omogućavaju da ostvare osećaj sigurnosti u učionici.
Kako bismo decu podstakli da budu otvorena, slobodna, maštovita i inspirisana, pružamo im kao pojedincima dostojno poštovanje i spremnost da prihvatimo i ispravne i pogrešne odgovore, jer korekcija nije na prvom mestu u ovom uzrastu. Izbegavamo takmičenja i fizičke nagrade, uključujemo, ne isključujemo.
S obzirom da mlađi učenici lakše usvajaju strani jezik u neformalnom, prirodnom okruženju, odnosno u sredini gde se taj jezik koristi, mi se trudimo da našu učionicu učinimo što prirodnijom, a što manje akademskom sredinom. Iz tog razloga jezik prenosimo kroz komunikativne situacije koje oslikavaju realne životne scenarije.
Osim što pesmom otvaramo čas stranog jezika, odnosno „probijamo led“, muziku koristimo i za obrađivanje vokabulara stranog jezika ili ciljne gramatičke, odnosno jezičke jedinice u toku časa. Naravno, ona je nazaobilazna na samom kraju časa, jer deca odlaze sa pesmom „u ušima“ čija im melodija ostaje u sećanju mnogo duže nego druge vrste sadržaja, a najduže ostaje upamćena ako je praćena vizuelnim sadržajem (karticama, slikama…) i kinestetičkim (pokretom).
Kroz pesmu, dete raspoznaje, pamti i kasnije i koristi u govoru određene reči i fraze stranog jezika. Ne samo to, pevanjem na stranom jeziku deca vežbaju pravilan izgovor, zajedno sa pravilnim naglaskom, intonacijom… Pesmu koristimo i kao vremensko ograničenje za određenu aktivnost kao i za prelazak sa jedne aktivnosti na drugu.
Umesto teachera koji kaže: ’Time’s up!’, mnogo je prijatnije završiti aktivnost onda kada se čuje i poslednji ton pesme. Pesma može biti i nagrada za uspešno završeni zadatak. Pesme nisu samo za predškolce, pesme su za sve uzraste pogodne u učenju stranog jezika. Sa starijim osnovcima i srednjoškolcima slušamo i koristimo pesme u cilju razumevanja teksta i vežbanja ciljnih gramatičkih jedinica, što se pokazalo kao vrlo prijemčivo za učenike.
Veoma je bitno napomenuti da postoje određena merila za uvođenje igara u nastavu. Pre svega igra mora biti nešto više od zabave, instrukcije treba da su jasne, priprema temeljna, a vreme ograničeno. Naši nastavnici stranih jezika voma pažljivo planiraju i osmišljavaju igre sa glavnim motivom da igra bude smislena i svrsishodna. Svaki učenik je podjednako uključen u igru, a takmičarski duh svodimo na prijateljsko nadmetanje.
Neke od mnogobrojnih aktivnosti koje mi kao škola engleskog primenjujemo u nastavi stranog jezika su:
Listen and Do aktivnosti koje za svrhu imaju razvijanje veštine slušanja kod učenika. Neke od igara uključuju slušanje teksta i reprodukovanje istog crtanjem, glumom ili kroz slike iz priče; jedan od učenika može i da nosi povez, a drugi da daju instrukcije; zatim pogađanje pojmova kroz slušanje; te igra “gluvih telefona” gde učenici reprodukuju ono što su čuli pisanjem na tabli.
TRP aktivnosti (Total Physical Response) se odnose na aktivnosti koje pospešuju usvajanje jezika kroz koordinaciju pokreta i jezika. Na primer, jednostavno pričanje priče gde predavač ponavlja iste pokrete jeste TRP metod. Kroz takav pristup, učenik aktivno sluša, posmatra i učestvuje i sam, bez stresa i poteškoća. Isti pristup koristi se u igri „Sajmon kaže”, ili u postavci pozorišne predstave gde je predavač narator a učenici glumci. Na taj način podstiče se učenje i usvajanje stranog jezika sa lakoćom, jer dok su osmesi na licu, oni zaboravljaju da su u učionici i njihovi umovi tada najviše nesmetano i dugoročno usvajaju.
Role play aktivnosti jesu aktivnosti koje kombinuju dva prethodna pristupa i veoma su uspešne kod dece uzrasta od 7 godina, ali i starijih i mlađih. Neke od njih su telefonski razgovor, odlazak u kupovinu, odlazak kod doktora, poručivanje u rastoranu, školski razgovori i slično.
Petominutne aktivnosti su kratke aktivnosti koje vrlo efektno angažuju čula, a mogu se primeniti na sve aspekte učenja jezika, od gramatičkih oblasti do usvajanja leksikona stranog jezika. Pogodne su i jer, kako im sam naziv kaže, ne zahtevaju mnogo vremena za izvođenje, pa pažnja dece ostaje usmerena.
GALERIJA
O NASTAVI
Nastava prilagođena uzrastu:
Predškolski uzrast, Mladji osnovci, Stariji osnovci